Rosmarin

Rosmarin – Rosmarinus officinalis

Rosmarin blir brukt på kjøkkenet og blir sett på som et vanlig krydder. Det er fort gjort å overse at den også er en virksom medisinsk urt.

Rosmarin virker løftende på humøret og øker konsentrasjonsevnen. Den er rik på antioksidanter og har en oppvarmende effekt, som er fin på stagnert fordøyelse, leveren og humøret.

 

rosmarin tørket frisk
Deler som brukes:
  • Blad – det beste er å bruke bladene før planten blomstrer. 

Kan tørkes og oppbevares på tette glass på et mørkt kjølig sted.

 

Primære egenskaper
rosmarin mat
For fordøyelsen

Rosmarin blir ofte brukt på fett kjøtt, dette er lurt fordi den støtter leveren og hjelper til med å fordøye fettet. Som te kan den lette treg eller kald fordøyelse. Kan hjelpe ved gass, kvalme, kramper og oppblåsthet. 

 

Sirkulasjonsstimulerende

Rosmarin stimulerer blodsirkulasjonene, spesielt til hodet og hjernen. Fjerner stillestående blod, og styrker blodårene. Fin for personer med kalde hender og føtter, fordi de mangler blodstrøm til «utkantene». Rosmarin hjelper med å utvide blodårene og driver blodet ut til overflaten. Kan hjelpe med å drive stillestående væsker ut av vevet

 

Nervestimulerende

Rosmarin stimulerer ikke nervene på samme måte som kaffe, men vekker nerver som ikke fungerer så bra, som er svekket, tørre eller mangler stimulering. Tegn på dette kan være hjernetåke, dårlig hukommelse, depresjon og slapphet.

Øker konsentrasjonen

Fordi rosmarin øker blodsirkulasjonene til hjernen og nervesystemet, kan den hjelpe med dårlig hukommelse og konsentrasjon. Den er mye brukt ved prøver og eksamener for å skjerpe konsentrasjonen. Ofte er det den eteriske oljen som blir brukt. Kan også brukes mot generell svekkelse, sløvhet og  svimmelhet. Kan også brukes for «kald» hodepine.

rosmarin te
Ledd- og muskelsmerter

Fordi rosmarin øker sirkulasjonen vil den flytte vekk avfallsstoffer og bringe mer friskt blod til områdene. Dette kan lindre stivhet og ømhet i ledd og muskler. Det kan være overbelastede musker fra trening/jobb, eller fra revmatisme og gikt. Vanligvis brukes rosmarin da lokalt på de vonde områdene med uttrekk i olje eller eterisk olje. Invortes bruk kan også være nyttig. Rosmarin inneholder også mye antioksianter som kan hjelpe.

Preparater og dosering

Det er bladene som brukes Både friske og tørkede kan brukes. De tørkede har mer konsentrert smak.

Te: 1ts til en kopp kokende vann. La trekke i 10-15 min. Tas 3g pr dag. Søtes gjerne med honning.

Tinktur: Tørkede blad 1:5 i 40-50% alkohol

Olje: Tørkede blad trekkes i baseolje, for eksempel god jomfru olivenolje

Dampinhalasjon: Sterk te i en balje. Len deg over og pust inn dampen, med et håndkle over som et telt.

Kan også trekkes i eddik og honning

Rosmarin kan hjelpe for:

🍵Fordøyelsesproblemer (spesielt knyttet til angst), forstoppelse, diare, oppblåsthet, kolikk
🍵Stress, dårlig hukommelse, konsentrajonsvansker, forvirring, hjernetåke, ubesluttsomhet, tretthet
🍵Åreknuter og dårlig blodsirkulasjon

🍵Ledd- og muskelsmerter, overbelastede muskler, leddsmerter

Advarsel:

Rosmarin bør ikke brukes i terapeutiske doser ved graviditet. Å bruke den som litt krydder i mat går fint. 

Ved sterk bankende hodepine (varm hodepine) kan den forværre smerten. 

Bør ikke brukes i store mengder av varme personer, ved sterk angst eller ved et overspent nervesystem.

Kan senke blodsukker, personer som bruker insulin bør være oppmerksomme

Kilder:
  • Herbmentor
  • Urtekilden.no
  • The school of evolutionary herbalism

Dette er bare ment som informasjon. Vi tar ikke ansvar for eventuelle skader som oppstår i forbindelse med bruk.

4 kommentarer til «Rosmarin»

  • 12. april 2021 kl 12:59
    Permalink

    Takk! Jeg elsker rosmarin, og det var spennende å lese mer om den 🙂
    Nå er jeg i gang med rosmarinoljen!

    Svar
    • 13. april 2021 kl 10:56
      Permalink

      Hei Siri 🙂 Supert at du lager rosmarinolje! lykke til med den. Ha en fin dag 🙂

      Svar
  • 13. april 2021 kl 11:05
    Permalink

    Tusen takk for at du deler
    Like spennende å lese innleggene dine hver gang.

    Svar
    • 16. april 2021 kl 07:54
      Permalink

      Så hyggelig å høre at du liker innleggene 🙂

      Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *